Discussie over de aanleg van recreatieve fietspaden op initiatief van fietsers

09 oktober 2007

De les van de A73 (Limburg)

Omrijden kan ook leuk zijn, maar dat lukt niet wanneer in een gebied van 30 km lengte de helft van de dwarsverbindingen geschrapt is. De andere helft wordt dan twee keer zo druk. De schade is nog groter omdat tientallen vooral de kleinste wegen, zoals halfverharde karresporen geschrapt zijn, en de compensatie voor fietser en wandelaar bestaat uit zegge en schrijve 5 fietstunnels en 3 ecoducten. Om nu nog verrassende nieuwe fietsroutes te bedenken moet je miljoenen meebrengen. Met de toename van de bevolking zal dat al heel snel nodig zijn: de dwarscapaciteit van een weg is immers minder flexibel dan de lengtecapaciteit.
En als de weg vol is maar denken dat je met een pindabudget de mensen weer op de fiets krijgt, de mensen willen toch echt op die kleine wegen rijden..
Een beetje populistisch: van A naar B staat voor economie, van C naar D voor welzijn. Een troost, als het echt stilstaat dan kunnen we weer oversteken en misschien gaat het dan net als met die andere Muur: alles onder de grond.

2 opmerkingen:

FW zei

Ik ben maar eens gaan tellen, het gaat om ongeveer 30 verstoorde dwarsverbindingen.
Als de omrijschade gemiddeld 2 km is, tegen 20 km per uur, dan is het tijdverlies per dwarsrelatie 6 minuten. Het aantal dwarsrelaties of het aantal inwoners in de streek zou een maat kunnen zijn om de totale omrijschade te bepalen, maar omdat de helft van alle Nederlanders vaker dan 1x per week de fiets pakt, moet de omrijschade vrij groot zijn. De verloren kwaliteit en rust van de resterende dwarsverbindingen is dan nog niet eens meegerekend. Tel uit je winst..

Anoniem zei

Klopt geen barst van. De omrijschade wordt niet bepaald door het aantal verdwenen relaties, maar door wat er nog over is. De overgebleven verbindingen zitten bijna allemaal bij bestaande bebouwing, daartussen staat een muur. Laat maps.google.nl maar eens een route plannen tussen Broekweg, Reuver, en de 2 km verderop liggende Hoverheideweg, Venlo. Willekeurig voorbeeld, nu 8 km met de auto. Shell zal wel blij zijn...