Discussie over de aanleg van recreatieve fietspaden op initiatief van fietsers

23 oktober 2007

vraag en aanbod van fietspaden

Utilitair fietsverkeer moet veilig en rechtstreeks zijn: het gaat om korte ritten waar weinig andere eisen aan gesteld worden. En de helft van alle Nederlanders maakt minstens een maal per week zo'n rit van gemiddeld hoogstens 8 kilometer.

Daarnaast maakt 39% van de Nederlanders per jaar minstens een dagtocht van gemiddeld 35 km.
Op de 48 korte ritten is er dus 39/50 x 1 lange rit, en slechts 1 op de 10 fietskilometers is een plezierrit. Dat klopt aardig met de budgetten voor de aanleg, maar toch wringt er iets.

Juist op lange afstanden krijg je dus veel kilometers voor de kiezen waar je als consument niet in beeld was bij de producent, of je hebt althans erg weinig keus.

Met recreatiekilometers is volksgezondheid gemoeid, en soms ontstaan omvangrijke nieuwe mogelijkheden door het aanleggen van een ontbrekende schakel.
In plaats van een masterplan voor een groot gebied gaan we ons daarom nu toeleggen op het goed gedocumenteerd in beeld brengen van zulke ontbrekende schakels. Gewoon een voor een de ballen neerleggen op de plek waar gespeeld wordt.. We gaan de vraagkant een podium geven.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Met tien procent van de aanlegbudgetten kun je wel degelijk de gaten in je groene netwerk dichten..

Anoniem zei

Wat een dom gereken: met recreatieve knelpunten heeft bijna iedere Nederlander te maken. Als de confrontatie maar eens per jaar is, dan komt dat door die knelpunten. Als je goed kunt ontstressen, dan ga je toch vaker?
Bovendien zijn recreatieroutes schoon en veilig, dus gezonder dan woonwerkroutes - tenzij die meteen profiteren van de recreatieroutes. En dat kan zomaar het geval zijn.
Knelpunten serieus nemen dus!