Discussie over de aanleg van recreatieve fietspaden op initiatief van fietsers

29 november 2007

Topografische fietspaden

Vijfentwintig jaar nadat we het eerste autoluwe fietsnetwerk publiceerden op topografische kaarten, toen nog onder het merk Dwarsstap, en vijftien jaar nadat ons door de heer Geudeke van de Topografische Dienst in Emmen werd uitgelegd dat topografische kaarten in opdracht van defensie werden gemaakt en het inventariseren van fietspaden niet onder hun opdracht viel, zie je toch steeds meer fietspaden op sommige topografische kaarten verschijnen.
Veel gegevens zijn inmiddels wel bekend bij dit nu onder het kadaster vallende overheidsbedrijf, maar bijna niemand slaagt erin ze goed te interpreteren. Zo heb ik "fietskaarten" gezien waarop slechts een fractie van de paden als zodanig was gemarkeerd.
Toch gaat de ontwikkeling nu snel: een voor Rijkswaterstaat (!) gemaakte topografische kaart had al bijna alle paden, al was nog een vijftien procent als gewone weg aangeduid.
De serieuze aantallen topografische kaarten die altijd aan fietsers en wandelaars zijn verkocht, mochten na ruim honderd jaar ook wel eens leiden tot redactionele belangstelling voor de niet-militaire gebruiker - zelfs als die gebruiker geen overheidspersoon is..

1 opmerking:

Anoniem zei

Als ik op internet de namen van dorpsverenigingen opzoek die fietspaden wilden aanleggen, blijkt dat die de afgelopen drie jaar vaak daadwerkelijk, vaak meerdere paden hebben aangelegd. Zonder dat ze een website hebben, scoren ze grote aantallen plaatselijke donateurs waarvan ook toekomstig onderhoud betaald kan worden. Dat moet je dan vinden in webverslagen van het totale dorpsleven, waarin de fietspadenclub dezelfde status heeft als de carnavalsvereniging...
Sociaal leven hebben ze daar wel, maar hoe krijg je de informatie uit het "oosten" op de kaart?