Discussie over de aanleg van recreatieve fietspaden op initiatief van fietsers

14 januari 2007

fietsen op een bedrijventerrein?

Het platteland verandert snel. Minder koeien, meer activiteiten waar de consument op afkomt. Met de auto meestal, zeker als het geen "fietsweer" is. De boerderij wordt een weidewinkel, een tuincentrum, een pretpark, een golfbaan, of een appartementencomplex, waar maar vraag naar is. Boerderijen waren altijd al bedrijven, maar als ze veel verkeer gaan aantrekken en als bedrijfsgebouwen geen agrarisch karakter meer hoeven te hebben, dan wordt ieder agrarisch gebied een bedrijvencomplex...
Sommige
plattelandswegen konden het verkeer van een paar leveranciers en een grootafnemer nog aan, zonder voor fietsers ongeschikt te worden. Maar de recreatie op het platteland gaat dus veranderen: samen in de file naar de boer, ja gezellig...
Voor de fietser zit er niets anders op dan opnieuw eigen wegen te banen, achterlangs en binnendoor. Waar vrijliggende fietspaden nog niet op elkaar aansluiten, daar moet flink gepuzzeld worden. In west- en noord-Nederland is veel te bereiken met zelfbedieningspontjes, in combinatie met schouwpaden op dijken, langs weteringen en dergelijke.


1 opmerking:

Anoniem zei

Er zijn twee dingen: het bestemmingsverkeer op een weg (afhankelijk van aantal, omvang en soort van de bedrijven of woningen), en het doorgaand verkeer.
Doorgaande wegen zijn meestal toch al ongeschikt voor recreatief fietsen, die voor autoverkeer doodlopende wegen zul je moeten monitoren om een goed plan te maken. Dus niet alleen: hoeveel bedrijven, hoeveel bewoners, maar ook hun activiteiten. Voorlopig blijven er echt nog wel voor recreatie geschikte plattelandswegen.