Discussie over de aanleg van recreatieve fietspaden op initiatief van fietsers

18 september 2007

Van de VELUWE naar de RIJN

Onze club wil vooral plaatselijke initiatieven steunen. Maar daarnaast lopen we regelmatig op tegen grote zaken waar belangrijke winst voor de fietsrecreatie geboekt kan worden, waar "nog niemand op zit". Dan stappen we er zelf in.

De A12 is een van de grootste barrieres voor recreatieve fietsers in Nederland: hij doorsnijdt ons grootste en op een na grootste bosgebied.
In de Utrechtse Heuvelrug is de enige tunnel waar geen autoverkeer door gaat, geblokkeerd door een spoorbaan, dus een oplossing zal tijd kosten.
Maar de Veluwe heeft drie tunnels, waarvan er twee, ter hoogte van Nationaal Park de Hoge Veluwe, niet gebruikt worden. De paden erheen zijn versleten grindpaden, en ook voor de fietsersbond van Arnhem (het stadscentrum ligt 6 km van de ingang van het nationaal park) hebben die paden weinig prioriteit omdat met een jaarkaartprijs van een dubbeltje per dag "vooral het nationaal park zelf een barrière voor fietsers is".
Voor incidentele bezoekers en collectieve uitjes zijn de toegangsprijzen (7 euro per dag) wel een serieuze drempel, maar voor bewoners uit de omgeving, het meerendeel van de recreatieve fietsers, kan dit toch nauwelijks spelen.
Wij streven nu naar gesprekken met bestuurders in de omgeving om de toegang tot de tunnels hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.
Bestuurders focussen nog wel eens op utilitair verkeer, maar je gaat pas fietsen als je er eerst plezier in gekregen hebt. Daar zijn goede paden met een eigen tracé voor nodig, en wel dicht bij huis. Als die er niet zijn, veranderen fietsers ook in recreatieforenzen die voor de eerste 6 kilometer liever de auto pakken.
Gelukkig voor Arnhem is in het verleden al de duurste stap gezet: de tunnels liggen er. Nu de paden nog...

1 opmerking:

FW zei

inmiddels is er een reactie van de gemeente: blij verrast maar blut.
Misschien iets voor een bewonerscollectief?
Zie http://maasbergsepoort.blogspot.com